Laat dat biertje staan

Onderzoek heeft uitgewezen dat overmatig alcoholgebruik een evident mindere spermakwaliteit tot gevolg heeft. Roken en drugsgebruik zijn al helemaal uit den boze. Ook bepaalde medicijnen en voedingssupplementen kunnen een negatieve uitwerking hebben. Steroïden, spierversterkers als DHEA en hartmedicatie als calciumblokkers komen de spermaproductie niet ten goede.

Hou je ballen koel

De temperatuur in de zaadballen hoort 34 graden te zijn; drie graden lager dan de lichaamstemperatuur. Je scrotum kan zich om die reden samentrekken als de zaadballen te koud dreigen te worden – als je bijvoorbeeld in zee zwemt. Door de zaadballen tegen het warme lichaam aan te trekken, wordt voorkomen dat ze te veel afkoelen. Omgekeerd zal je scrotum zijn volle omvang blootgeven als oververhitting dreigt, om op die wijze af te koelen. Als je een strakke (onder)broek draagt, dreigt er geen onderkoeling van je ballen, maar worden ze toch tegen je onderbuik aangedrukt. Daardoor kunnen ze te warm worden, met kwaliteitsreductie als gevolg. Ook regelmatig warm baden en saunabezoek verminderen de spermakwaliteit. En het waterbed kan ook beter de deur uit. De warmte afkomstig van een waterbed kan de hoeveelheid zaadcellen in je sperma met gemak tien procent verlagen. Als je weer naar een normaal bed bent geswitcht, is je productie na zeventig dagen weer op het oude niveau.


Laat de auto staan

Samenhangend met bovenstaande: mensen met een zittend beroep – zoals chauffeurs – hebben vaak last van verminderde spermakwaliteit door oververhitting van de zaadballen. Onderzoekers hebben vastgesteld dat een lange autorit een negatieve invloed heeft op de spermakwaliteit. Daartoe hebben ze de temperatuur van het scrotum gemeten tijdens lange autotochten. De gemiddelde temperatuur bij vertrek bleek 34,2 graden Celsius. Na twee uur rijden was de temperatuur al opgelopen tot 36,2 graden Celsius.


Ontspan

Onderzoek heeft uitgewezen dat stress een tijdelijk verminderde spermaproductie tot gevolg heeft.


Let op je voeding

Er zijn twee mineralen die iedere zaadcel nodig heeft om te overleven: zink en foliumzuur. Bij mannen met een lage spermakwaliteit die de inname van deze stoffen verhoogden, werd al na korte tijd een kwaliteitsverbetering van 74 procent gemeten.

Plantaardige producten als soja, tofu en bonen bevatten fyto-oestrogeen. Voor de gezondheid van je prostaat doe je er goed aan geringe hoeveelheden van deze stof binnen te krijgen, maar tegelijkertijd heeft de stof een negatieve invloed op de testosteronproductie, hetgeen weer de spermaproductie doet afnemen.

Controleer hier je sperma